ReSource
Rendkívül sokat fejlődött a pályázatok és a szerződések színvonala a magyarországi facility management (FM), igaz, az Épületfenntartók Országos Szövetségének alelnöke szerint még van mit tanulnunk a fejlett országoktól. Kuczogi László szerint az árközpontú hazai piacon a jelenleginél sokkal jobban kellene ügyelni a szolgáltatások minőségére.
Folyamatosan és látványosan fejlődik az FM piaca Magyarországon. Milyennek értékeli a helyzetet 2006 közepén?
Kedvezőnek látom a változásokat, vitathatatlan, hogy jó irányban haladunk. Persze kétségtelen, nem tartunk ott, ahol az Egyesült Államok vagy éppen Nagy-Britannia. Ha ezeket az ágazatban élen járó országokat nézem, hozzájuk képest még elég sok a tanulni valónk.
Mégis mi az, amivel elégedett? Mit tart az elmúlt időszak legnagyobb vívmányának?
A pályáztatás mikéntjének és a pályázatok milyenségének terén komoly eredményeket értünk el. Egy mai pályázati kiírást össze sem lehet hasonlítani mondjuk egy négy esztendővel ezelőttivel, és sokkal kifinomultabbak, alaposabbak a szerződések is. Néhány éve viszonylag felületesen, csak a legfontosabb részletekre kiterjedően állították össze az írásos megállapodást a felek, ma pedig már a részleteket is rögzítik. Ez megmutatkozik a szerződések oldalszámában is, hiszen hosszabban ki van fejtve, mit kér a megrendelő, és mit ad a szállító. Ez nem mindenkinek tűnik fontos előrelépésnek, de korántsem lényegtelen: egyértelműbb megfogalmazás ugyanis tisztább helyzetet teremt, könnyebb számonkérhetőséget, egyszerűbb ellenőrzést – egyszóval korrekt szerződéses viszonyt. Mindezt persze az teszi lehetővé, hogy ma már a megrendelők is tudják, mit foglal magába az FM. Korábban sok nehézséget okozott, hogy nem – vagy legalábbis nem minden esetben – voltak az ingatlanok tulajdonosai tisztában azzal, mi tartozik ide, és mi nem. Ma már a legtöbb megrendelő tudja, mit akar.